Dodano: 24 czerwca 2019r. przez Dominika Pokrywka

Porcja zdrowia w plecaku. Zdrowe przekąski dla dzieci

Blog Spożywo
Porcja zdrowia w plecaku. Zdrowe przekąski dla dzieci

Dziecko w świecie reklamy

Żyjemy w czasach, gdy nieustannie otaczają nas materiały reklamowe. Obiektem ich działania są nie tylko dorośli, ale i dzieci. Niesie to ze sobą spore ryzyko ze względu na to, że dzieci nie oceniają reklam krytycznie. Przedstawione materiały są dla nich elementem rzeczywistości. Producenci, wykorzystując potencjał wyobraźni dzieci, sięgają po postacie ze świata magii i fantastyki, aby zachęcić dziecko do “kupna”. Marketing wielu produktów, szczególnie słodyczy, niezdrowych przekąsek i deserów, jest skierowany właśnie do dzieci.

 

Dobry przykład działa najlepiej

Tu zaczyna się rola rodziców. To oni, kupując niezdrowe jedzenie, przyzwalają na budowanie w swoich dzieciach nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Dlatego należy tłumaczyć najmłodszym, że niektóre produkty lepiej spożywać okazjonalnie. Powinniśmy dawać dobry przykład, sięgając po wartościową żywność. W ten sposób uczymy dzieci  dokonywania prawidłowych wyborów.

 

Co zdrowego zabrać do szkoły

Dzieci powinny spożywać 5 posiłków w ciągu dnia. Drugie śniadanie, jako jeden z tych posiłków, powinno być wartościowe i zdrowe. Niestety, dość często w szkole królują słodkie drożdżówki, mleko czekoladowe, smakowe serki i słodycze. Są to produkty o dużej kaloryczności. Ze względu na dużą zawartość węglowodanów prostych i tłuszczów – sprzyjają rozwojowi nadwagi i otyłości, które dotyczą coraz większej liczby dzieci w wieku szkolnym.

 

Zdrowe śniadanie do szkoły

W śniadaniówce dziecka powinny znaleźć się produkty, które są zdrowe, sycące i bogate w substancje odżywcze. Zalecanymi produktami będą świeże warzywa i owoce, orzechy, naturalne jogurty i twarożki oraz kanapki z pełnego ziarna, koniecznie z dodatkiem warzyw. Istnieje ryzyko, że takie produkty, jeżeli dziecko nie jest ich wielbicielem, przez jakiś czas będą wracały do domu albo lądowały w śmietniku. Jednak nauczenie dziecka prawidłowych nawyków jest na tyle istotne, że warto tłumaczyć i namawiać do zdrowych wyborów. Ze zdrowych i naturalnych produktów, możemy stworzyć smaczne i ciekawe potrawy, które większość dzieci z chęcią zje.

 

Kilka pomysłów na II śniadanie dla dziecka

 

Domowy twarożek na słodko (na kilka porcji)

Twaróg półtłusty 200g

Jogurt 100g

Banan 120g (można wykorzystać inne owoce)

Twaróg utrzeć blenderem z jogurtem i bananem. Przełożyć do plastikowego pojemniczka.

 

Ciasteczka owsiane

  • Płatki owsiane 100g

  • Orzechy 30g

  • Olej roślinny lub masło klarowane 30g

  • Mąka np. pełnoziarnista 75g

  • Jajko 1 sztuka

  • Miód 1 łyżka

Wszystkie składniki wymieszać w miseczce na jednolitą masę (orzechy trochę rozdrobnić).

Uformować 12 kuleczek i ułożyć je na papierze do pieczenia.

Kulki spłaszczyć delikatnie.

Piec w 150 stopniach około 15- 20min.

 

Muffinki z warzywami

Szklanka surowych i pokrojonych warzyw (np. papryka, marchew, cebula)

200g pełnoziarnistej mąki

Szklanka jogurtu naturalnego (dodać więcej gdyby masa była za gęsta)

Łyżeczka proszku do pieczenia

2 jajka

3 łyżki oleju roślinnego

Przyprawy (sól, pieprz, papryka słodka, bazylia)

Jajka wymieszać z jogurtem i olejem.

Dodać mąkę, proszek,przyprawy wymieszać na gładką masę. Dodać warzywa i mieszać do połączenia składników. Przełożyć do foremek na muffinki i piec w 180 stopniach 35 min.

 

Warto przeczytać:

Rola reklam i mediów w powstawaniu otyłości u dzieci i młodzieży

Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży